We zijn alweer over de helft van periode 1. Het thema water hebben we op meerdere manieren in de lessen terug laten komen.
Buiten bij een sloot hebben de kinderen de diepte gemeten, de kleur en gekeken naar de oever en de vervuiling. Maar ook het water in huis, waar komt het vandaan, waar gaat het heen, hoe wordt het schoongemaakt. Hoe werkt de waterkringloop, wat zijn uiterwaarden, wat doet een dijkgraaf, wat is het verschil tussen een sloot en een beek, wat is een waterketen.....
Kun je energie opwekken met water? Het waterrad zelf maken, daar zijn ze niet aan toegekomen, maar ze hebben wel geëxperimenteerd met batterijen, lampjes en uitgezocht wat wel en wat niet geleidt. En een batterij gemaakt van 5-cent muntje, keukenpapier, en citroensap.....
Tussendoor hebben we een uitstapje naar de film gemaakt. Welke mensen werken er allemaal bij de film? Hoe wordt een animatie film gemaakt? En natuurlijk weer veel zelf maken. Een flipboekje, maar ook een Thaumatrope en een Zoëtrope. In hun hoofd zag de tekening er anders uit, dus doorzetten is even lastig. Heel mooi om die trotse gezichten te zien bij het eindresultaat