Elk workshop is anders. Soms is er wat meer uitleg, soms ga je gelijk aan de slag.
Maar vooral veel doen, bezig zijn, ontdekkend leren, ervarend leren.
Er zijn veel verschillende materialen aanwezig. Je mag het voorbeeld namaken, maar je mag ook zelf een ontwerp maken. Zagen, timmeren, naaien, vijlen etc..... Veel hout, papier, 70m2 ruimte met veel materialen.
Bouw een lanceerplatform voor je waterraket.
Hoe ver gaat jouw raket?
Ontwerpen, bouwen, uitproberen, verbeteren, weer proberen!
Dus vooral heel de tijd bezig zijn!!!
Hoe ver schiet jouw katapult?
Ontwerpen, bouwen, uitproberen, verbeteren, weer proberen.
Nadenken en weer heel veel bezig zijn!!!
Wat is hydrauliek, pneumatiek? Hoe zet je iets in beweging? Wat is het hefboomeffect?
Maar er zijn meerdere manieren om iets in beweging te krijgen, dat gaan we allemaal onderzoeken!
Doen: een spel, en katapult, een flipperkast, een grijparm, een graafmachine..... of wat je zelf bedacht hebt!
Wat is een stroomcirkel? Welke materialen kunnen stroom geleiden?
We gaan van alles onderzoeken wat met elektriciteit te maken heeft.
Doen: Een morseapparaat, een bellenblaasmachine, een bibberrobot, elektrospel, zenuwspiraal of iets wat je zelf hebt bedacht!
Wat is kinetische energie? Hoe werkt het? Wie was Newton?
En wat kun je maken?
Doen: Kinetisch sculpture, Newton Pendle, maar ook ander bewegend speelgoed of iets wat je zelf hebt bedacht.
Maak op een plaat hout een knikkerbaan.
Dit betekent dat je de lucht in moet bouwen. Hoe kun je ervoor zorgen dat de knikker er zolang mogelijk over doet?
Bedenken, bouwen, weer nadenken, veranderen....
Wat is een stroomcirkel? Welke materialen kunnen stroom geleiden?
We gaan deze week van alles onderzoeken wat met elektriciteit te maken heeft.
Je krijgt een motortjes, batteijhouder met batterijen, lampje, propeller en je mag zelf kiezen wat je wilt maken: Een morseapparaat bellenblaasmachine, een lamp, een bibberrobot, elektrospel, zenuwspiraal of iets wat je zelf hebt bedacht!
Wat is luchtdruk en hoe meet je die? Wat voor invloed heeft een windrichting?
Wat is de windsnelheid bij een orkaan? Hoe werkt een thermometer?
Weer veel onderzoeken en je gaat je eigen weerstation maken.
Hoe werkt een camera obscura? Hoe laat je beelden bewegen? Hoe kun je dit zelf doen?
We duiken in de geschiedenis van de camera en de film.
We gaan alles ontdekken en maken een camera obscura, een flipboekje, een thaumatrope en een zoötrope.
Wat is hydrauliek, pneumatiek? Hoe zet je iets in beweging? Wat is het hefboomeffect?
Maar er zijn meerdere manieren om iets in beweging te krijgen, dat gaan we allemaal onderzoeken!
En je kunt zelf iets bedenken of je maakt een voorbeeld na: een trekpop, een spel, en trebuchet, een langzame knikkerbaan, een grijparm, een hijskraan.....
In de zomervakantie komen er verschillende workshops.
Verschillende thema's waar je in 4 dagen elke dag iets anders kunt maken, ontdekken, uitvinden en onderzoeken.
Thema's:
20 t/m 23 juli Elektriciteit
Wat is een stroomcirkel? Welke materialen kunnen stroom geleiden?
We gaan deze week van alles onderzoeken wat met elektrciteit te maken heeft.
Doen: Een bellenblaasmachine, een lamp, een bibberrobot, elektrospel, zenuwspiraal..........
27 t/m 30 juli Natuur
Hoe kun je een boom meten? Hoe maak je verf van natuurlijke materialen? Hoe maak je papier? Wat is onkruid?
Doen: van alles maken met takken, een plantenpers, verf, gipsafdrukken, papier scheppen, een plantenbak, een herbarium.....
3 t/m 6 augustus Beweging
Wat is hydrauliek, pneumatiek? Hoe zet je iets in beweging? Wat is het hefboomeffect?
Doen: Een trebuchet, een flipperkast, een langzame knikkerbaan, een grijparm, een hijskraan.....
10 t/m 13 augustus Heelal
Hoe ver liggen de planeten uit elkaar? Hoe kun je klokkijken met de zon? Waar ben je op de wereld? Hoe werkt een telescoop? Wat is zwaartekracht? Wat is het ISS?
Doen: Een zonnewijzer, een waterraket, een zonneoven. een spectroscoop........
De workshops zijn van maandag t/m donderdag, van 9.30 uur tot 14.30 uur.
Je kunt kiezen voor een dag, een week of een kaart voor 5 verschillende dagen.
Elk thema heeft elke dag een ander onderwerp, maar je mag ook verder bouwen aan waar je de dag ervoor mee bezig was. We gaan elke week het thema op allerlei manieren onderzoeken en uitdiepen. Proefjes, uitproberen, nadenken, veel uitdaging, alles komt langs.
Er zijn veel verschillende materialen aanwezig. Je mag het voorbeeld namaken, maar je mag ook zelf een ontwerp maken. Zagen, timmeren, naaien, vijlen etc..... Veel hout, papier, 70m2 ruimte met veel materialen.
Wel van tevoren aangeven welke dagen!
Maximaal 10 kinderen. Leeftijd vanaf 5 jaar.....
Boterhamtrommel neem je zelf mee, rest; siroop, crackers, fruit en snoep is aanwezig
Elke dag is het een beetje kennis, maar vooral veel doen.
Plusklas Gioia biedt ook losse workshops aan uitvinders, onderzoekers en creatievelingen van 6 t/m 12 jaar. Deze worden op de woensdagmiddag (soms zaterdagmiddag) gegeven in het atelier op de Dovenetelstraat in Rotterdam. Workshops zijn gericht op extra uitdaging van de kinderen en op de mogelijkheid van contact met andere uitvinders, onderzoekers en creatievelingen
Opgave kan via het contactformulier, mail of telefoon.
De prijs per workshop is €20,- (2 workshops achter elkaar is samen € 35,-)
Tijd: 14.30 uur tot 16.30 uur
Hoe kun je licht breken?
Wat kun je met spiegels en licht doen?
Spectroscoop, periscoop, kaleidoscoop....
We gaan weer veel doen!
Hoe verbind je een snoer met een stekker en een fitting?
Wat voor lamp ga je hier mee maken, tafellamp, hanglamp...?
Er zijn veel materialen, dus weer veel doen!
Welke soorten lenzen zijn er?
Wat is een brandpuntsafstand?
Hoe zorg je dat je telescoop goed blijft staan?
Veel nadenken en veel bouwen weer!
Maak een knikkerbaan van minimaal 30 seconden!!!
Een houten plank of plaat, takken, wol, spijkers.....
Hoe kun je er voor zorgen dat jouw knikker
zo lang mogelijk onderweg is?
Wat is een stroomcirkel?
Een motor, een propeller, bellenblaas en.....
Kun je ook grote bellen maken, of meer tegelijk?
Ontwerpen, onderzoeken, timmeren en veel doen!
Hoe werkt een trebuchet(katapult) eigenlijk?
Waar moet je allemaal aan denken tijdens het bouwen?
Hefboomeffect, slingerarm, contragewicht, verhouding, katrollen.....
Nadenken, schetsen, overleggen, dus vooral veel doen!
Wat is hydrauliek?
Hoe maak ik mijn slangen vast aan de sluiten en hoe vul ik ze met water?
Hoe laat ik mijn grijparm hydraulisch bewegen?
Je ontwerpt je eigen flipperkast met een lampje.
Hoe werken hefbomen?
Wat is een stroomcirkel?
Hoe zorg je ervoor dat je de knikker er niet afschiet?
Wat hebben luchtdruk, thermiek, zwaartekracht en luchtstromingen met een raket te maken?
Hoe hoog gaat jouw waterraket?
Je maakt je eigen raket en je eigen lanceerplatform.
We gaan onderzoeken, ons verwonderen en vooral veel doen.
Binair tellen, hoe gaat dat eigenlijk?
Je maakt je eigen borstelrobot, of je maakt een tekenrobot.
Hoe krijg je je robot in beweging???
Maak een knikkerbaan van minimaal 30 seconden.
Je krijgt een plank en je mag allerlei spullen gebruiken, takken, wol, spijkers…..
Hoe kun je er voor zorgen dat jouw knikker zo lang mogelijk onderweg is?